سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش سنگ تراشی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مقدمه شناخت سنگ .

    نظر

به نام خدا

مقدمه :

کمتر ملتی را می توان در جهان سراغ داشت که به اندازه ایرانیان ، گوهرها ، سنگهای گرانبها در اقتصاد ، فرهنگ ، ادبیات و تاریخشان ریشه داشته باشد اسکناس ما به پشتوانه این سنگها منتشر شده است . سنگهای گرانبها و گوهرها نه تنها بعنوان زینت بلکه بصورت                   اندوخته ای مطمئن در اقتصاد خانواده بحساب می آید . نام بسیاری از گوهرها در اشعار شاعران پارسی زبان بارها یاد شده و زینت بخش اشعار آنها بوده است .

شگفتا کار روزگار مردم کشوری که از همان آغاز تاریخ خود با گوهرها و زیورهای گوناگون آشنا بوده اند و با کار بر روی آنها چه هنر نمائی ها که نکرده اند . ستونهای عمارت و تخت و تاج امیرانش با گوهرها آراسته می شدند تا امیران ، سفیران ، نخبگان دیگر ملل در مراودت ها و همنشینی ها ، داد و ستد ها و بستن عهدنامه ها جایگاه آن ها را شناسند . اما امروزه گوهر شناسی و فنون وابسته و رشد دادن بلور به عنوان یکی از رشته های تخصصی در دانشگاهها با ختر زمین سالهاست که پا گرفته و فارغ التحصیلان دکترای آن وارد بازار کار شده اند . هر ساله چندین نمایشگاه و کنگره برگزار می کنند .

این واقعیت نشان می دهد که صنعت سنگها و کانیها گرانبها می تواند بخش درخور توجهی از اقتصاد کشور ما باشد . با ژرف اندیشی به ویژه گیهای هنری ، ذوقی ، اقتصادی درباره گوهرها می توان گفت که بازار گوهرها در آینده نیز رونق خود را خواهند داشت و ما نیز باید با ژرف نگری و تخصص به آن بنگریم و برای آینده برنامه ریزی نماییم .           

برای شناخت بهتر منابع باید به اکتشاف آنها با روش نوین بپردازیم این کاری است که اکنون آغاز شده اما نه بصوذرت جدی بسیاری از گوهرها در کشورما موجود است و ما باید با گشودن مدرسه ها و هنرستانهای ویژه این کار برفنون تراش و رنگ آمیزی حرفه ای آنها روی آوریم . در راه رونق بازار داخلی و بدست آوردن بازار جهانی بر آئیم . با رشد دادن بلور برای مصارف صنعتی و تهیه نمونه های بدلی و مصنوعی بجای بلورهای کمیاب همچنین همگام با این فعالیت به فکر توسعه مراکز آن برای مصارف صنعتی و غنا بخشیدن به داشتن گوهرهای طبیعی باشیم .